Helen Wilhelmsson

">All
Team_feature_helen

Född: 1984     Längd: 167 cm     Vikt: Off 60-65 kg, On 53-55 kg     HEMSIDA

HISTORIA

Jag har varit aktiv under hela mitt liv och har provat på många olika sporter. Till slut fastnade jag för alpint och har spenderat otaliga timmar i skidbacken. Efter studenten ryckte jag in i lumpen. Där fanns det inte så mycket annat att göra på kvällarna än att träna med killarna och här lades grunden till mitt intresse för muskelbygge.

Under min tid i lumpen träffade jag även min man och jag fick chansen att tillbringa ett år i San Diego med honom. Där läste jag till Personal Fitness Trainer och mitt intresse för styrketräning växte ännu mer. Jag tränade själv med en personlig tränare som tävlade i Figure building och efter några månaders tjat gick jag med på att testa en tävling.

Efter det var jag fast!

TRÄNING

Jag tränar styrketräning 5 dagar i veckan och har delat upp kroppen i fyra pass som jag kör på ett rullande schema året om.

  • - Pass 1: Ben med fokus på rumpa och framsida, mage och vader.
  • - Pass 2: Axlar och biceps
  • - Pass 3: Baksida lår och bröst
  • - Pass 4: Rygg och triceps

Jag varvar tunga perioden med 4-6 reps x 4 set och lättare perioder med 8-12 reps x 4 set. Jag har inga fasta övningar utan gör det som känns bra för dagen.

Jag har under de senaste två åren även tränat CrossFit några gånger i veckan. Detta gynnar mig när jag ska tävla i Athletic Fitness då jag upplever det som att jag får bättre uthållighet och mjölksyratålighet av denna typ av träning. Dessutom är det ju så förbaskat roligt!

Under diet lägger jag till förbränning efter styrkepassen samt morgonpromenader om det behövs. Jag ökar intensiteten på förbränningspassen ju närmare tävling jag kommer. Om jag behöver extra skjuts på förbränningen lägger jag in intervallpass.

KOST

Jag äter hälsosamt året om, men inför tävling minskar jag på kolhydraterna. Offseason slinker det även ner en och annan godsak när jag är sugen. Jag försöker äta så naturligt som möjligt. Jag (eller min man) lagar nästan alltid maten själv och vi försöker undvika hel och halvfabrikat.

Under diet försöker jag även äta så mycket riktig mat som möjligt för att fylla upp magen och känna mig mätt. Men det händer att det blir en proteindrink om jag har bråttom eller inte orkar laga mat.

FÖREBILD

  • Michelle Abraminko, Meriza DeGuzman, Evalinda Aarvaag .

MERITER

  • 3:a SM Body Fitness -168 cm 2013
  • 4:a Stavanger Open Athletic Fitness +165 cm 2013
  • 4:a SM Athletic Fitness Öppen klass 2013
  • 4:a Norway Open Body Fitness +163 cm 2012
  • 5:a Battle of Scandinavia Body Fitness +163 cm 2011
  • 3:a Luciapokalen Body Fitness +163 cm 2009
  • 5:a NPC Junior California 2007

FAIRINGS BÄSTA

  • QuadPro
  • BCAA+
  • Recover